Skip to content

Tips til sundere grill: Marinér dit kød

20150425_205243Dele af dette indlæg er tyvstjålet fra en post på kropblog.dk, men da det er så glimrende et råd, er det hermed videregivet.
Det er ret almindeligt kendt, at den brændte skorpe på grillet kød er kræftfremkaldende. Det er ligeså kendt at grillet kød er dødlækkert. Men hvad nu hvis man kunne gøre kødet endnu lækrere, og samtidig markant mindre kræftfremkaldende? Løsningen er at marinere dit kød inden grillning! Der er udført adskillige studier der viser at dannelsen af visse kræftfremkaldende heterocykliske aminer kan reduceres med op til 90 %, ved marinering i fx øl, vin, vineddike, hvidløg, ingefær, citronsaft og diverse krydderier. Fællesnævneren er indholdet af antioxidanter, der har en hæmmende effekt på HCA’er og frie radikaler. Omend forsøgene selvfølgelig har testet specifikke vine, krydderier mm., så har de fleste krydderurter et højt indhold af antioxidanter, så du burde være safe med det meste. Fx. er jeg svært glad for at marinere en oksesteg i olivenolie, timian, rosmarin, hvidløg, og måske en sjat rødvin.

I forlængelse af pointen om antioxidanter, er det derfor også en god idé at spise masser af grønt til sit grillede kød. Kan du ikke lide grøntsager, er frugt på grillen altså også ustyrligt lækkert. Prøv fx. at grille halve appelsiner eller en skive vandmelon. I dare you!

For referencer og hvilke marinader der blev anvendt i forsøgene, tjek den oprindelige post på Kropblog.

Efterlad en kommentar