Dagens indlæg skal handle om juice – af den slags som ikke får Brian Mikkelsen til at sætte dig i fængsel. Der er ret åbenlyse sundhedsgavnlige effekter ved at anskaffe en juicer og lave sin egen grøntsagsjuice. Hjemmelavet juice er en let måde at få flere vitaminer og mineraler fra frugt og grønt ind i kosten på. Det meste købejuice, derimod, er en gang skrald, særligt hvis den kommer fra koncentrat. Du skal dog ikke se hjemmelavet juice som en komplet erstatning, men et supplement, til dit øvrige indtag af grøntsager, da du ellers går glip af fx fibre, og fytokemikalier fra skrællen. Har du svært ved at tage på, er det også en let måde at få lidt ekstra kalorier på, uden at du bliver for mæt.

Men hvorfor er det så lige en god idé at drikke under træning? Jo, primært fordi grøntsagsjuice er en glimrende kilde til lettilgængeligt kulhydrat, der kan være vigtigt for at præstere optimalt, særligt under lange træninger. Og pga. det enorme indhold af diverse gavnlige mikronutrienter, er grøntsagsjuice overlegent i forhold til fx sukkerfyldte sportsdrikke, maltodextrin, eller weight gainers (som jeg tidligere har blogget om er weight gainers et elendigt produkt). Man kan selvfølgelig tilsætte proteinpulver eller bcaa til sin grøntsagsjuice, for yderligere at forhindre muskelnedbrydning under træning.
Mere specifikt drikker jeg gerne friskpresset rødbedesaft under træning, tilsat lidt gulerod, æble eller citron, samt ingefær, da rødbeder har en lidt “jordet” smag. Grunden til jeg er særligt glad for rødbede er det høje indhold af nitrat. Nitrat kan i kroppen omdannes til NO – som mange sikkert kender til fra diverse pre-workout produkter. NO er en vasodilatorisk gas, hvilket vil sige at den virker afslappende på glat muskulatur i blodkar, og dermed udvider blodkarrene. Det betyder større tilførsel af næringsstoffer og ilt, og hurtigere fjernelse af affaldsstoffer. Dermed er der i hvert fald teoretisk grundlag for forbedret præstation og muskelvækst, omend effekten på anaerob træning som styrketræning, ikke er godt undersøgt. Pga. de karudvidende effekter vil du, hvis du er en mand, nok også opleve en anden bivirkning af at indtage rødbedesaft, men hvis du ikke selv kan regne den ud, må du selv finde ud af det…

Fun fact: I middelalderen, hvor rotter var et stort problem, afleverede rottefængere afhuggede haler fra de rotter de havde slået ihjel. Flere snød dog, ved i stedet at aflevere en afskåret rødbedespids, der skulle gøre det ud for en beskidt, blodig rottehale. Det vidste du nok ikke, hva’?

PS. Nu har jeg egentlig også smidt dette indlæg under “opskrifter”, selvom det ikke er raketvidenskab at juice en pose rødbeder, en skæppe æbler, og lidt ingefær. Så hvis du har en favoritkombo til hjemmelavet juice (inb4 jokes om doping), er du mere end hjertelig velkommen til at droppe den i kommentarfeltet.

juice

Ingen kommentarer

  1. Lasse den 15. august 2015 kl. 20:39

    Det lyder helt fint, men jeg finder det en kende omstændigt ift. fx bulkpowders grøntsagspulver. Nu skriver du godt nok omkring vigtigheden af nitrat, men kan man med fordel indtage bulkpowders produkt under sin træning? Og er det et produkt der generelt er værd at bruge penge på, hvis man har svært ved at få nok grøntsager? (Inb4 spis dine grøntsager – jeg spiser omkring 5-600g per dag, men ønsker at uppe indtaget en smule samt supplere de dage hvor ikke får spist så mange)

    • Nikolaj den 15. august 2015 kl. 22:00

      Hej Lasse.
      Det kræver selvfølgelig lidt arbejde, men køber man nogle poser rødbeder, og andet grønt, kan man hurtigt lave en ordentlig portion juice, og fryse ned i portionsstørrelser. Så bevares næringsstofferne også bedst.

      Jeg er ikke lige bekendt med bulkpowders produktet, hvad hedder det? Når det kommer til grøntsager kan man generelt sige, at jo friskere jo bedre. Ligeledes er det problematisk at substituere grøntsager med fx vitamin og mineraltilskud, fordi man ikke ser de samme sundhedseffekter. Sikkert fordi at grøntsager og frugt indholder enormt mange komponenter, som ikke er undersøgt, og som måske virker bedst i kombination med hinanden, eller lignende.

      • Lasse den 16. august 2015 kl. 13:34

        Det er dette produkt: http://www.bulkpowders.co.uk/complete-greens.html
        Jeg har selv svært med at gennemskue om der er bang for the buck eller om det er en slags koncentrat som du skriver om i bloggen.
        Mht. det andet du skriver, har du selvfølgelig ret. Det behøver ikke være et større problem 🙂

        • Nikolaj den 16. august 2015 kl. 16:08

          Jeg synes det virker noget dyrt i forhold til hvad man får. Nu kan jeg ikke finde noget om hvordan det behandles, hvilket er ret vigtigt, men du kan være ret sikker på at en væsentlig del af mikronutrienterne går tabt. Det har sikkert en effekt, men jeg ville foretrække at spise mere frugt og grønt.

          Husk på at 600 g frugt og grønt er fastsat som et MINIMUM, ud fra hvad man vurderer man kan få den gennemsnitlige dansker til at indtage. Men man bør sigte efter mere – 1 kg er ganske realistisk imo. Er du ikke glad for grøntsager, så spis masser af frugt. Grønt er ganske vist sundere, men forskellen er ikke så stor som den gøres til. Folk gør sig selv en bjørnestjeneste når de begrænser indtaget af frugt pga. pesticider og fruktose – de gavnlige stoffer opvejer langt ulemperne! Blend frosne bær (og grønt – broccoli fungerer glimrende) i dine shakes, kom masser af tomat, gulerod osv. i kødsaucen – nåh ja, og drik grøntsagsjuice 😉 Det løber hurtigt op.

  2. […] skrev jeg lidt om fordelene ved grøntsagsjuice den anden dag, og så er det jo kun passende at jeg kommer med en opskrift på en af slagsen. Den […]

Efterlad en kommentar