Tilfældige tanker om træning V

Så er der søndagsrant!

1. Mobilitetskrav er afhængig af performance
I nogle kredse af træningsmiljøet synes der at være en opfattelse af at man skal være så smidig i alle strukturer som muligt. Efter min mening er atletens påkrævede mobilitet i høj grad afhængig af hvilke bevægelser vedkommende skal kunne udføre. Mange vil også mene at en hvis rigiditet er nødvendig, for at skabe spænd og stabilitet når man løfter – der er en grund til hypermobilitet kan være rigtig skidt, og strukturelt kommer mobilitet i led ofte på bekostning af stabilitet. Sammenlign blot hoften med skulderen, hvor sidstnævnte led er noget mere mobilt, men tilsvarende ustabilt.
Skal man fx kunne squatte, er de specifikke bevægelsesgrader i hofte, led og ankler ikke synderlig interessante, hvis atleten er mobil nok til at udføre bevægelsen perfekt. Der findes diverse screeningsværktøjer til at teste mobiliteten i forskellige led, men styrketræningsøvelser kan i sig selv være et effektivt screeningsværktøj. Man kan argumentere for at det så kan være svært at vurdere om en begrænsning i bevægelsen skyldes nedsat mobilitet eller dårlig teknik. Dette problem kan dog i høj grad omgås ved at sænke belastningen til en vægt, der er tilpas let til ikke at være teknisk udfordrende.

brownie1

Proteinet er denatureret! Who gives a shit? Opskriften på kagen finder du forresten her

2. Denaturering af protein er irrelevant
Nogle afholder sig fra at bruge proteinpulver i bagning, da varmen får proteinet til at denaturere. Det er også korrekt, det er bare komplet irrelevant. Proteinet denaturerer lige meget hvad, når det møder mavesyren. Her er denatureringen faktisk en vigtig del af fordøjelsesprocessen, da proteinet “foldes ud” og bliver mere tilgængeligt for fordøjelses-enzymer. Så brug du trygt dit proteinpulver i bagværk.

numze

En røv der helt sikkert ikke er opbygget med løbeture.

3. Kvinder bliver ikke store af vægttræning
Det her er en myte, der bare skal dø lige nu. Mange kvinder er bange for frivægtene, fordi de frygter at vægttræning gør dem store og “mandige”. Hvorvidt det er en undskyldning for ikke at træne hårdt, eller at det skyldes de har set bodybuildingshows, hvor kvinderne er tanket op på doping, vil jeg ikke gøre mig klog på. Men kvinder kan ikke opbygge en voldsom mængde muskelmasse clean, blandt andet fordi de ikke producerer testosteron i noget substantielt omfang. Paradoksalt nok ville kvinderne, med en målsætning om at få en mere “tonet” krop og en fast røv, være bedre tjent med at hoppe ned fra crosstraineren, og smutte over i squat-racket.
Desuden er hele idéen om at man sådan bliver stor og muskuløs fra den ene dag til den anden jo absurd fjollet, lige meget om der er tale om mænd eller kvinder. Det er altså ikke let at opbygge muskelmasse. Tænk bare på hvor mange unge mænd, der GERNE vil være store og muskuløse, og alligevel aldrig opnår det. Jeg kan forsikre dig om, at ønsker du ikke at få store farlige bøffelmuskler, så får du det helt sikkert aldrig.

4. Træn nu bare!
Den her er særligt henvendt til nybegynderne. Det vigtigste er sgu at man får trænet. Det er okay at major in the minors, men det giver ikke mening før man har fundamentet på plads. Og man får altså mere ud af at træne hårdt på et suboptimalt program, end at dovne den på et træningsprogram, hvor alt er gennemtænkt. Eller som Timmy siger det i nedenstående video:
“Alle taler om det. Alle læser om det. Alle ved et eller andet. Men det er dem, der gør noget, der får resultaterne.” Han har desuden lige vundet DM også. ‘Nuff said.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=RTlyHnPwOIg]

Man kan tage højde for nok så mange parametre, når man designer et træningsprogram, men man kan ikke tage højde for dovenskab. Sørg derfor for først og fremmest at bruge din energi på at træne, og mindre på en masse teoretiske overvejelser. Pareto princippet – nemlig at 80 % af effekten skyldes 20 % af årsagerne – kan i høj grad overføres på træning. Det er LANGT vigtigere at man træner hårdt, spiser sundt, og sover nok, end om man løfter med 3 eller 4 sekunders eccentrisk fase, træner 2- eller 3-split, eller har 10 eller 12 sæt til biceps. Eller som Khal Drogo siger det:khaldrogo

Efterlad en kommentar