Pizzakuren – hvad sker der, hvis du spiser en pizza om dagen?

EDIT: Læs min samlede update på projektet (og se før- og efterbillederne) her:
Pizzakuren – Jeg spiste en pizza hver dag, og kom i sommerform

 

– Ifølge paleo bevægelsen må du ikke spise stivelse eller gluten.
– Ifølge den veganske bevægelse må du ikke spise animalske produkter.
– Ifølge LCHF bevægelsen må du ikke spise kulhydrater.
– Ifølge Low Fat bevægelsen må du ikke spise mættet fedt.
– Ifølge Eat Clean bevægelsen må du ikke spise forarbejdede fødevarer.

… Så ifølge samtlige af disse kostreligioner, kan man ikke spise pizza hver dag, og tabe sig. Eller kan man?

Mere end hver anden voksne dansker er nu overvægtig eller svært overvægtig. Det er trist, og jeg mener samtlige ovenstående kostreligioner ikke er en del løsningen hertil, men en del af problemet.

Hvorfor? Fordi de ikke allesammen kan have ret på samme tid (de kan til gengæld alle tage fejl!), og det er blot med til at gøre folk endnu mere sundhedsforvirrede, og fjerne fokus fra det der i virkeligheden betyder noget.

Nemlig det samlede kalorieindtag.

Hvad er Pizzakuren?

Pizzakuren er hvad jeg har valgt at kalde mit lille projekt, hvor jeg gerne vil vise at disse kostbevægelser tager fejl. Man kan nemlig godt spise den mad som de forbyder, på daglig basis, og stadig tabe sig.

Pizza må siges at være uforeneligt med samtlige kostreligioner. Pizza indeholder gluten, ost, masser af kulhydrater og mættet fedt, og er en kraftigt forarbejdet gang junkfood.

Og den slags kan man jo ikke spise, hvis man vil tabe sig, vel?

Selvfølgelig kan man det. Det har jeg i hvert fald tænkt mig.

I de næste 5-6 uger vil jeg nemlig spise en pizza om dagen, i forbindelse med at jeg skal i sommerform. Jeghar altså forleden været på noget af en indkøbstur i Kvickly, og fyldt mine 2 frysere med frysepizzaer!

Hvorfor Pizzakuren?

Hvorfor i himlen vil jeg så spise en pizza om dagen?

Jeg indrømmer, at selv om pizza er nice, så bliver det måske lidt ensformigt at spise pizza hver dag.

Men jeg vil gerne vise at et fedttab/vægttab udelukkende handler om størrelsen af det samlede kalorieindtag. Kort sagt, det handler ikke om hvad du spiser, men i hvilke mængder. Der kan sagtens indgå pizza (eller hvad du ellers har lyst til) i en overordnet sund kost for vægttab – der skal blot gøres plads til kalorierne andetsteds.

Min forhåbning er så at dette projekt måske kan få nogle til at få øjnene op for at vægttab og sund kost handler om mængder, og det samlede kalorieindtag – og dermed droppe restriktive diæter, der er baseret på arbitrære forbud.

Paradoksalt nok har de restriktive kostreligioner det nemlig med at resultere i overspisning af de forbudte fødevarer, fordi de bliver endnu mere tillokkende. Og det er netop overspisning, der er problemet.

 

… Eller også tager jeg fejl, og paleo/veganisme/LCHF/low fat/eat clean har ret, og jeg kan ikke tabe mig, hvis jeg spiser pizza hver dag. Vi får se.

Hvor kan du følge pizzakuren?

Jeg opdaterer løbende dette blogpost med ugentlige indlæg nedenfor, hvori jeg gør status over den forgangne uge. Jeg vil også skrive mere omkring min tilgang til at komme i sommerform, og give dig redskaber du som læser kan bruge i din kost, med henblik på en sundere vægt.

Jeg kommer også med lidt updates på Facebook, og på mine stories på Instagram vil jeg dokumentere min daglige pizza, og andet sjov og ballade. Muligvis lidt hund.

Så jeg håber du har lyst til at følge med i mit projekt. Bring the pizzas!

Læs mine updates fra Pizzakuren:

Pizzakuren, Uge 1 – og lidt om energibalance
Pizzakuren, Uge 2 – og lidt om kaloriereduktion
Pizzakuren, Uge 3 – du bliver ikke hvad du spiser
Pizzakuren, Uge 4 – og lidt om at “eat for function”
Pizzakuren, Uge 5 – og lidt om mine egne forudsætninger

 

Vil du også komme i form? Så tøv endelig ikke med at kontakte mig på hej@nikolajbach.dk og få en uforpligtende samtale – eller læs mere om mit online forløb UKRUDT her.

11 Comments

  1. Lasse den 20. april 2018 kl. 13:42

    Hej Nikolaj

    Fed ide du har fået. Jeg glæder mig til at følge projektet.
    Da jeg selv overspiser en del glæder jeg mig især til en gennemgang af hvordan du styre dit madindtag. Jeg har prøvet “myfitnesspal”, og det var helt sikkert en hjælp. Dog gik jeg død efter nogle uger da man ikke kunne spise ting uden stregkoder osv.
    Jeg håber du har et nemmere system til at skabe et overblik.

    • nikolaj den 9. maj 2018 kl. 19:16

      Hej Lasse, og tak for din besked.
      Beklager dit sene svar, da jeg først har set den nu. Men til uge 2 har jeg skrevet lidt om hvordan jeg bruger mæthedsindex til regulering af indtag, og i uge 3 har jeg skrevet om hvordan man kost er struktureret. Det håber jeg kan give lidt inspiration og indblik.

      Mvh Nikolaj Bach

  2. Anders den 23. april 2018 kl. 17:52

    Sjovt projekt Nikolaj!
    Du bliver næsten nød til også at anmelde de forskellige pizzaer, så man ved hvilke der er noget værd 😉
    – Og kan du evt. lokkes til at lægge en beskrivelse af hvad du spiser på en hel dag, pizza inklusiv. 🙂

    • nikolaj den 9. maj 2018 kl. 19:17

      Hej Anders, og tak fordi du følger med!

      Føtex “Vores” stenovnsbagte, og Rema1000s Modena er klart favoritterne pt!

      Mvh Nikolaj Bach

  3. Christian den 30. april 2018 kl. 22:08

    Hej Nikolaj.
    Sjovt projekt du har gang i.
    Bruger du stadig IF under vægt tab, eller har du en mere “almindelig” tilgang til kalorie restriktion ?

    • nikolaj den 9. maj 2018 kl. 19:19

      Hej Christian.

      Nej, det gør jeg ikke – jeg er ikke så presset på kalorieindtaget længere, at jeg synes IF er en fordel. Du kan se mere omkring hvordan min kost er sammensat i den nyeste opdatering.

      Mvh Nikolaj Bach

  4. Samuel den 6. maj 2018 kl. 16:58

    Fantastisk projekt du har igangsat. Tak fordi du giver en mere nuanceret tilgang til kost. Selv om jeg altid har været meget bevidst om at det handler om kalorier, så har jeg stadig været lettere restriktiv. Takket være dit eksperiment er jeg selv begyndt at spise pizza flere gange ugentligt, godt nok kun en halv pr gang og massere af grøntsager, da jeg hellere vil have plads til mere mad på de andre måltider. Man kan jo altid tage den anden halvdel dagen efter 😉

    Glæder mig til at følge den sidste del af dit projekt 🙂

    • nikolaj den 9. maj 2018 kl. 19:23

      Hej Samuel.

      Fedt du kan bruge mit projekt til noget!

      “Takket være dit eksperiment er jeg selv begyndt at spise pizza flere gange ugentligt, godt nok kun en halv pr gang og massere af grøntsager, da jeg hellere vil have plads til mere mad på de andre måltider.”

      Det er så awesome at læse, for det er netop det, det handler om. At spise de ting man godt kan lide, men i moderation, og i de mængder der er plads til. Det er fedt du har rykket dit forhold til at spise. Det er netop det jeg gerne vil opnå med Pizzakuren 🙂

      Mvh Nikolaj Bach

  5. Angelina den 8. maj 2018 kl. 10:25

    Sjov test 😊 og fungerer jo åbenbart fint…sålænge man er en fyr haha… som pige med meget lavere kcal/dgl ville pizzaen stort set være 50% af dgl kcal 🤤 puha de andre måltider ville så blive meeeget små og kedelige 🙈🙈🙈 Men fedt du bringer det op.

  6. […] Pizzakuren – hvad sker der, hvis du spiser en pizza om dagen? […]

  7. […] Well, Pizzakuren er mit eget lille opgør med moderne kostbevægelser, som påstår at folk skal leve en lang række unødvendige restriktioner, hvis de vil tabe sig. Som jeg skrev i mit indledende indlæg: […]

Efterlad en kommentar