Pizzakuren, Uge 1 – og lidt om energibalance

Så blev det tid til første update fra Pizzakuren, efter nu 7 dage. I dette indlæg gør jeg status over min udvikling so far, og så vil jeg snakke lidt om grundlaget for ethvert vægttab, nemlig energibalance – og hvilken betydning den har for hvordan du griber dit vægttab an.

Men først lidt om min første uge på Pizzakuren. Den har været ganske overkommelig, og jeg er heldigvis ikke blevet træt af pizza endnu. Tværtimod glæder jeg mig til min daglige frysepizza, med masser af ekstra fyld. Men altså, det er jo også pizza, so what’s not to like.

Jeg startede forløbet med at få skudt nogle formbilleder, og tager en måling på en Inbody 270, der under de rette forhold giver en rimelig fornuftig måling.

Her efter den første uge siger målingen nu at fedtprocenten er faldet fra 13 % til 11,4 %, kropsvægten faldet fra 85,9 kg til 85,2 kg, og muskelmasse steget fra 43,1 kg til 43,5 kg.

Selvom jeg laver målingen under meget kontrollerede forhold skal man være opmærksom på at sådanne målinger altid er forbundet med en vis usikkerhed. Ikke desto mindre er det et fingerpeg om at udviklingen går i den rigtige retning – specielt i betragtning af man normalt ville se et stort fald i fedtfri masse over den første uge på diæt, på grund af mindre kulhydrat i kroppen.

Og så lidt om energibalance

Jeg lovede også at mine ugentlige updates ville indeholde lidt konkrete værktøjer til hvordan DU opnår et vægttab. En forudsætning for dette er at du forstår energibalance, og nødvendigheden af at være i energiunderskud.

Om din krops fedtdepoter øges eller formindskes handler nemlig om hvorvidt du kommer mere energi i kroppen end du forbrænder:

Kalorier optaget – kalorier forbrugt = energibalance

Spiser du flere kalorier end du forbruger, så tager du vægt på, og spiser du færre kalorier end du forbrænder, så taber du dig. Energi kan nemlig ikke forsvinde i den blå luft, og man kan ikke fucke med termodynamikken, som Anders Nedergaard siger det.

Kort sagt handler et vægttab altså ikke om hvad du spiser men i hvilke mængder. Træning kan selvfølgelig øge energiforbruget, men først og fremmest bør man sikre et kalorieunderskud gennem kosten – man kan nemlig komme til at overspise en masse kalorier inden for få minutter, men det tager flere timer at kompensere for dette gennem ekstra træning.

Så når jeg spiser en forholdsvis kalorieholdig pizza til aftensmad, så kræver det at jeg reducerer kalorieindtaget andetsteds. I praksis har jeg valgt at gøre det ved at udskifte min store morgenmad og natmad med proteinshakes, der indeholder færre kalorier.

At et vægttab udelukkende bestemmes af din energibalance betyder altså også, at hvis du kommer til at spise lidt for meget i ét måltid, så er dagen ikke ødelagt – du kan blot spise færre kalorier i næste måltid.

Betyder det så at du er nødt til at tælle kalorier for at tabe dig? Overhovedet ikke!

… Og det vil jeg snakke nærmere om, i næste uges update fra Pizzakuren.

Efterlad en kommentar