Piger, drop denne elendige øvelse!

Det er ofte forsimplet at tænke i bevægelse som korrekt eller forkert, og de fleste øvelser har en eller anden berettigelse, til det rette formål.

Men ikke i dette tilfælde. I dette tilfælde er der tale om en øvelse, der er det pureste lort.

Jeg ved ikke engang hvad øvelsen hedder, men den fortjener heller ikke noget navn. Den er et misfoster der skulle være fjernet med en glødende strikkepind.

Ikke desto mindre har jeg lagt mærke til at den er populær blandt pigerne i Fitness World.

Øvelsen kan bedst betegnes som et benpres i Smith-stativet, hvor man ligger på ryggen, og presser med fødderne op på vægten.

“Hold kæft noget lort”, siger jeg i videoen. Og det mener jeg.

Så lad mig forklare hvorfor øvelsen er noget rent lort, og du skal stoppe med at lave den. Nu, tak.

Først og fremmest har vi problemet med at fødderne presser op på en stang. Du har ikke fødder som en chimpanse, der er designet til at gribe om ting. Dine fødder er lavet til at presse på en jævn overflade, såsom gulvet eller fodpladen på benpressen, så du kan trykke gennem hele foden.

Dernæst kommer det problem at man starter med en meget bøjet hofte. Jeg har for nylig forklaret hvorfor det kan være problematisk i mit indlæg hack squat vs. benpres, men i denne øvelse er det endnu mere udtalt.

Således er hoften bøjet 90 grader eller mere, allerede når man starter løftet. Det betyder at man selv med meget mobile hofter, ikke kan have i nærheden af fuldt bevægeudslag i knæet, uden at man runder lænden kraftigt, med høj belastning direkte ned gennem lænderygsøjlen. Hoften når simpelthen maksimal fleksion for tidligt.

Det bliver ikke bedre at man ligger på gulvet som en pandekage, og har virkelig dårlige forudsætninger for at skabe rigiditet omkring rygsøjlen, og afstive overkroppen.

Der er altså dårlig træningseffekt, dårlig range of motion, og unødvendig belastning gennem lænderyggen.

Øvelsen er elendig, og komplet overflødig. Den imiterer alt det man gør i et benpres, og gør det hele dårligere.

 

Gider du heller ikke spilde tiden på ineffektiv træning? Så læs mere om personlig træning i Aalborg, eller mit 6 ugers forløb med personlig træning online, “UKRUDT”. Jeg vil hellere end gerne tage en uforpligtende samtale omkring dine muligheder.

1 Comment

  1. […] finder mit indlæg om den elendige øvelse […]

Efterlad en kommentar