kanel

Af Nikolaj Bach Nielsen

Husker du mediestormen for ~1/2 år siden, da EU ville regulere indholdet af kanel i fødevarer? Særligt Sverige, der jo ellers har en forkærlighed for alt der hedder forbud, stejlede lodret over at EU ville blande sig i deres kanelbüllar. Dette indlæg skal dog ikke handle om hvorvidt EU skal blande sig i bagerens opskrifter, men om hvilken type kanel du skal vælge, ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt. For man kan ret hurtigt få for meget af det.

Hvorfor så advare mod indtaget af kanel? Jo, fordi almindelig kanel, Cassia kanel, har et højt indhold af kumarin. Kumarin er levertoksisk, og desuden kræftfremkaldende. Fødevarestyrelsen anbefaler at en voksen på 60 kg maksimalt indtager 2 g Cassia kanel dagligt, og et barn på 15 kg max indtager 0,5 g dagligt. Hvis vi altså siger en tsk kanel vejer ~2,5 g, så skal der altså ikke meget mere end en halv tsk kanel på havregrøden dagligt, før det potentielt kan blive problematisk. Vær også opmærksom på at grænsen jo så er endnu lavere for et barn, og at man antager at man ikke får kanel fra nogle andre fødevarer, som knækbrød og bagværk. Desuden er der folk med en specifik genotype, der gør at de kan tolerere mindre kumarin end resten af befolkningen.

Du kan selvfølgelig vælge at holde dig indenfor det daglige indtag. En anden mulighed er (næsten) helt at undgå kumarin, ved at købe ægte kanel fra Sri Lanka, også kaldet Ceylon kanel. Hvor almindelig cassia kanel indholder helt op til 5 % kumarin, så indeholer Ceylon ca. 0,004 % – altså ingenting (1). Ægte kanel er ganske vist lidt dyrere, men hvis du bruger kanel i en størrelsesorden hvor prisen gør en reel forskel, så spiser du alligevel for meget – og bør vælge Ceylon, eller sænke dit indtag. Alternativt er det praktisk talt umuligt at overdosere kumarin, med Ceylon kanel. Du kan læse på indpakning, hvorvidt der er tale om ægte/Ceylon kanel eller Cassia. Hvis ikke det er udspecificeret kan du være helt sikker på at det IKKE er ægte kanel. (2)

(1) S. Lungarini, F. Aureli & E. Coni (2008). Coumarin and cinnamaldehyde in cinnamon marketed in Italy: A natural chemical hazard?

(2) Jana Blahová and Zdeňka Svobodová (2012). Assessment of Coumarin Levels in Ground Cinnamon Available in the Czech Retail Market.

Ingen kommentarer

  1. […] lidt overmodne) 1/2 dl havregryn 3 æg 40 g proteinpulver m/ vaniljesmag 1/2 tsk bagepulver 1/2 tsk kanel 1 nip salt Evt. lidt hyldeblomstsaft Evt. lidt kardemomme Evt. en lille sjat […]

  2. “Brændte” kanelmandler | Guns og Glutes den 1. februar 2016 kl. 17:25

    […] g mandler 1/2 spsk vand flydende sødemiddel efter smag 2 spsk ceylon/ægte kanel Lidt […]

Efterlad en kommentar