Hvordan påvirker menstruationscyklus og PCOS kropsvægten? (podcast #2)

I forrige podcast snakkede jeg om hvordan et kalorieunderskud relativt hurtigt kan ses på kropsvægten. Et dagligt energiunderskud på 1000 kcal vil således medføre et ugentligt vægttab på omkring ét kg.

Undtagelsen er dog kvinder, som ikke er på p-piller. Her påvirkes kropsvægten nemlig i høj grad af hvor meget væske man binder i kroppen, på forskellige tidspunkter i menstruationscyklussen.

Og hvad sker der så med kroppen, når der er ubalance i de hormoner der varierer henover menstruationscyklussen, som i PCOS? Det svarer jeg nærmere på i denne korte podcast.

Mange kvinder er frustrerede over deres vægt, og oplever at den svinger rigtig meget.

Det skyldes dels at kvinder nok er mere fokuserede på kropsvægten end mænd (jeg oplever at mange kvinder snakker om deres drømmevægt, hvor mænd snakker om at komme i drømmeform).

Men det skyldes også at menstruationscyklussen påvirker kvinders fysiologi. Henover cyklussen stiger og falder kønshormonerne østrogen og progesteron, og det har for eksempel indflydelse på appetit, humør – og hvor meget væske man binder i kroppen.

Jeg er desuden blevet spurgt hvordan det påvirker ens muligheder for tabe fedt og bygge muskelmasse, hvis man har PCOS, hvor dette system er i ubalance. Begge dele kommer jeg ind på i den nye podcast:

Lyt til afsnit 2, “PCOS, menstruationscyklus og træning”, via stream her

Lyt til afsnit 4, på iTunes eller podcast app her

Menstruationscyklus og kropsvægt

Menstruationscyklussen kan inddeles i 2 faser, af omtrent 2 uger hver – follikelfasen og lutealfasen.

I follikelfasen stiger hormonet kønshormonet østrogen. Østrogen dæmper appetitten, men øger væskeophobningen. Omkring ægløsning falder østrogen igen, og her starter lutealfasen.

I lutealfasen er østrogen igen stigende, men nu stiger hormonet progesteron også. Progesteron øger appetitten, men sænker væskeophobningen, da den blokerer for receptoren for et hormon der kaldes aldosteron.

Hvis ægget ikke befrugtes, falder østrogen og progesteron igen, og faldet i progesteron medfører at der bindes rigtig meget væske i kroppen op til menstruationen, hvor livmoderslimhinden frastødes (pga. faldet i progesteron).

Hvad betyder det? Det betyder at kvinders kropsvægt et markant højere i uge 2 og allerhøjest i uge 4 af menstruationscyklussen.

Således kan kvinders vægt i ekstreme tilfælde være op til 4-5 kg højere i den sidste uge, end den var i starten af menstruationscyklussen, på baggrund af ekstra væske, og ekstra indtag af kulhydrat og salt fra den øgede appetit. Nok til at sløre enhver fremgang i fedttab henover måneden.

Hvis man ikke er opmærksom på dette, kan det nemt lede til følelsen af at man har fejlet, og den følelse leder ofte til overspisning, der igen øger kropvægten i en ond cirkel.

Hvis man som kvinde ikke bruger p-piller, bør man altså sammenligne sin kropsvægt med hvad den var for en måned siden, for at have et retvisende billede af udviklingen.

PCOS og træning

Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er en relativt udbredt hormonel lidelse blandt kvinder.

Ved PCOS er der ubalance i de kønshormoner, der normalt reguleres henover menstruationscyklussen, sådan at progesteron er meget lavt og østrogen er meget højt. Samtidig er der en overproduktion af mandligt kønshormon, hvilket kan være med til at fremhæve mandlige kønskarakteristika.

PCOS er oftere forbundet med overvægt, lavere chance for at blive gravid, og insulinresistens – altså at man er dårligere til at regulere sit blodsukker. Den gode nyhed er så at man kan forbedre sin insulinfølsomhed og chance for at blive gravid markant, ved at komme ned på en sundere kropsvægt.

Personlig præference bør altid komme først, i forhold til hvilken måde man vælger at tabe sig på (så man rent faktisk kan være vedholdende med sine vaneændringer), men inden for disse rammer, kunne det godt se ud til at kvinder med PCOS taber mere fedt og mindre muskelmasse ved at skære på kulhydraterne end fedtet – selv når der justeres for proteinindtaget.

I forhold til resultaterne fra træning er PCOS dog ikke en ulempe, da de høje mængder østrogen og mandligt kønshormon er muskelopbyggende, og med til at øge kroppens respons på træning.

Spørgsmål om menstruationscyklus og PCOS

I dette afsnit hjælper jeg dig med at få svar på spørgsmål som:

  • Hvorfor er kvinders kropsvægt mere svingende end mænds?
  • Hvordan varierer kønshormonerne henover menstruationscyklussen
  • Hvorfor har jeg ikke nødvendigvis taget fedt på, fordi min kropsvægt er steget?
  • Hvordan påvirker østrogen og progesteron kropsvægten?
  • Hvordan påvirker kønshormonerne træning?
  • Hvad betyder PCOS for din træning?
  • Hvad betyder PCOS for din kost?
  • Hvordan kan man forbedre sin insulinfølsomhed, hvis man har PCOS?

Lyt til Mad og Muskler:

Du kan lytte til afsnit 2, via stream her

Lyt til afsnit 4, på iTunes eller podcast app her

Du kan se den uklippede version af podcasten her:

 

(1) Goss AM, Chandler-Laney PC, Ovalle F, et al. Effects of a eucaloric reduced-carbohydrate diet on body composition and fat distribution in women with PCOS. Metabolism: clinical and experimental. 2014;63(10):1257-1264. doi:10.1016/j.metabol.2014.07.007.

1 Comment

  1. […] Husk desuden, at hvis du er en kvinde, der ikke tager p-piller, så kan menstruationscyklussen påvirke kropsvægten så meget, at du ikke kan regne med vægtudviklingen fra uge til uge. Det beskrev jeg nærmere i sidste podcast. […]

Efterlad en kommentar