Hvor mange gentagelser skal du lave for muskelvækst? (podcast #5)

I sidste podcast snakkede jeg om hvor mange sæt du bør lave for maksimal muskelvækst. Nu er turen så kommer til at snakke om hvor mange gentagelser, du bør lave i disse sæt. Alle rep-ranges er nemlig ikke lige effektive. Hvad mener jeg med det? Lyt med i den nyeste podcast.

 

Hvor mange gentagelser skal du lave pr. sæt? Mange snakker om den “klassiske” rep-range for muskelvækst på mellem ~6-15 gentagelser. Nyere forskning viser dog også at man kan stimulere muskelvækst med meget lettere vægte.

Hvor bør du lægge dit fokus, og hvad skal man være opmærksom på, når man træner meget let, eller meget tungt? Det kommer jeg ind på i afsnit 5 af podcasten Mad & Muskel.

Lyt til afsnit 5, “Hvor mange gentagelser skal du lave for muskelvækst?”, via stream her

Lyt til afsnit 5, på iTunes eller podcast app her

Spørgsmål om antal gentagelser

I dette afsnit hjælper jeg dig med at få svar på spørgsmål som:

  • Hvad er den “klassiske” bodybuilding rep-range?
  • Hvad er effektive reps?
  • Hvordan kan lette vægte give god muskelvækst?
  • Hvad er problemet med at træne med høj udmattelsesgrad?
  • Hvad er problemet med at træne meget tungt?
  • Hvad mener jeg med et optimalt tradeoff mellem træthed, tid og effektivitet?
  • Kan man stimulere specifikke muskelfibertyper, alt efter hvilket antal gentagelser man anvender?
  • Læggen indeholder mange langsomme muskelfibre. Hvad betyder det for træning af læggen?

Læs artiklen “3 grunde til at dine lægge ikke vokser”, her.

Lyt til podcasten Mad & Muskler

Du kan lytte til afsnit 5, via stream her

Lyt til afsnit 4, på iTunes eller podcast app her

Du kan se uklippede version af podcasten, her:

Efterlad en kommentar