Er frosne grøntsager dårligere end frisk frugt og grønt?

Et spørgsmål jeg ofte får, er hvorvidt frossent frugt og grønt er okay, eller om det er en dårlig erstatning for de friske råvarer. Hvor meget bedre er frisk frugt i et sundhedsperspektiv?

Og siden I som svar på min story på Instagram efterlyste en uge med fokus på alt det praktiske omkring vores sundhed, så tænkte jeg det var en god lejlighed til at skrive lidt om frossen vs. frisk frugt og grønt.

Hvad er bedst – frost eller frisk?

Ofte spørger folk om frosne grøntsager er et “okay” alternativ til de friske grøntsager.

Svaret er faktisk at det er mere end okay. Generelt må man nemlig sige at bevarelsen af vitaminer er lige så god, og nogle gange bedre, i de frosne versioner.

Men hvorfor egentlig det? Mange har den opfattelse at frossent grønt, generelt er dårligere. Lidt ligesom frysepizza.

Frostgrønt er generelt et rigtig godt alternativ, af to årsager:

1: Når grøntsager eller frugt fryses, så bevares mange af næringsstofferne bedre, end hvis de opbevares ved rumtemperatur. Derfor er vitaminindholdet sjældent lavere i de frosne grøntsager.

2: For importeret frugt og grønt, kan de friske frugter ofte plukkes inden de er modne. Så kan de modnes under transporten. Det kan dog potentielt betyde at de ikke får et lige så komplet indhold af næring, som hvis de modnede på stilken.

Frugt eller grønt kan ikke modnes når det er nedfrosset. I de frosne versioner er man altid nødt til at lade frugten eller grøntsagen modne på planten, inden den plukkes og fryses ned. Ergo, længere modningstid.

Hvad skal man være opmærksom på?

Man skal selvfølgelig være opmærksom på at nogle bær kræver et opkog inden man spiser dem, ad hensyn til infektioner. Ligeledes er det primært de friske frugter, der ikke er i sæson, og som er blevet fragtet langt, som måske kan have et lidt lavere indhold af mikronæringsstoffer.

Tilgængelighed

Alle de her overvejelser er dog mere teoretiske, end de er relevante.

Hvorfor det? Man kan spørge sig selv, hvorfor folk spørger om de kan bruge de frosne varianter til at starte med?

Fordi det er lettere. At skylle, snitte og blachere grøntsager tager tid, sammenlignet med at sætte en skål frostgrønt i mikroovnen. Hvis det betyder at du rent faktisk får spist grøntsager hver dag, kontra hver anden dag, så er der ganske simpelt ingen tvivl om hvad der er bedst. Det skal være nemt.

Opsummering

  • Frostgrønt er et fint alternativ til frisk frugt og grønt
  • Importerede frugter og grøntsager kan potentielt have et lidt lavere indhold af mikronæringsstoffer, fordi de ikke er modnet færdig på stilken
  • Frysning er en glimrende måde at bevare vitaminer i grøntsager
  • Frostgrønt kan indeholde lidt flere mikronæringsstoffer, end importeret frugt og grønt, der ikke er i sæson.
  • Frosne bær skal ofte have et opkog inden spisning, hvilket sænker vitaminindholdet
  • Vælg det du synes er lækrest og lettest, så du rent faktisk får spist dine planter. Det skal først og fremmest være nemt

Efterlad en kommentar