Er mere ømhed = bedre resultater?

Er mere ømhed lig at du blive større og stærkere?

Man hører ofte at muskelvækst handler om at nedbryde musklerne maksimalt. Jo mere øm man bliver, jo bedre.

Det er der særligt mange bodybuilding coaches der hævder. Go hardcore, or go home.

Men det er ganske enkelt noget vrøvl at du skal træne for at blive øm efter hver træning. Here’s why:

 

1: Ingen progressiv overload

En forudsætning for at skabe muskelvækst og styrke, er princippet om progressiv overload.

Over tid skal den stimulus vi tilfører kroppen blive større, i form af at vores træningsvolumen stiger. Ellers skaber vi ikke nogle fysiologiske tilpasninger i form af masse og styrke.

Så hvad sker der, hvis du smadrer igennem med 110% intensitet fra første træningsdag? Der sker det, at du ikke har mulighed for at lave mere i næste uge, og ugen efter den, og ugen efter den.

Med andre ord ødelægger du din mulighed for at lave progression og skabe forbedringer i din fysik.

 

2: Vi ved ikke om muskelskade skaber muskelvækst

Muskelømheden efter træning (DOMS) opstår på grund af mikroskopiske overrivninger i musklerne under træning – også bare kaldet muskelskade, eller “muscle damage”.

Men vi ved slet ikke om muskelskade er en af de mekanismer, der skaber muskelvækst. Det er forklaret på glimrende vis, i denne nye artikel på Greg Nuckols’ side, “Stronger by Science”.

 

3: Meget muskelskade kræver unødig restitution

Så det er ikke sikkert at muskelskade overhovedet spiller en rolle for muskelopbygning. Det kunne måske tyde på det, da det ser ud til at hæmme muskelvækst, når man dæmper visse inflammatoriske signaler.

Men for meget muskelskade er helt sikkert ikke en god ting.

Således ser man netop, at når trænende udsættes for en træningsvolumen, der ligger udover deres kapacitet, så bruges der en masse muskelproteinsyntese på reparation af muskelvæv, fremfor opbygning af ny muskelmasse.

Vi spilder altså vores restitutionsmæssige ressourcer, hvis vi træner for at blive ømme efter hver træning. Det kan sammenlignes med at man gerne vil fylde et hul op med jord, så der bliver en lille top på hullet. Jo dybere hullet er jo, mere jord skal bruges på at fylde hullet op igen, og vi risikerer at vi ikke har nok jord til at lave en top på jordbunken (i form af ny muskelmasse).

 

Enhver kan lave et hårdt træningsprogram

Nogle coaches bryster sig af deres evne til at kunne lave bendage, der efterlader deres klienter fuldstændig ødelagte.

Men at du kan lave et program, der trækker sjælen ud gennem røvhullet på dine klienter, er ikke lig med at du er en dygtig træner. Enhver kan lave et hårdt træningsprogram, som man bliver øm af. Det er til gengæld ikke enhver som kan lave en velstruktureret træningsplan, det skaber kontinuerlig fremgang.

Jeg kan også sætte dig til at tæve dine lår med en forhammer, og du vil helt sikkert have ømme ben dagen efter. Det betyder ikke at dine muskler vokser bedre af den grund.

Med andre ord: Hvis du har det ad lort til, hver eneste gang du træner, så er din træning noget lort.

Efterlad en kommentar