Skip to content

App til bedre søvn

Dorian Yates sagde engang at kosten udgjorde 100 %, vægttræningen 100 %, og søvnen 100 % af betydningen for træningsresultaterne. Udover at illustrere at det er håbløst at opgøre træningsudbyttet i procenter, så er det også en påmindelse om at prioritere alle tre “grundstene”. Og det er påfaldende hvor mange, der går meget op i kosten og træningen, men glemmer at prioritere hvile og søvn. Det skal også nævnes at søvn har stor betydning for sundhed generelt, så der er altså også gevinster at hente for folk der ikke træner.

Når det kommer til søvn er det ikke kun et spørgsmål om mængde, men også kvalitet. Og for folk, der har en presset hverdag kan det være mere overskueligt at forbedre kvaliteten af søvnen, end mængden. Det tager naturligvis mere tid at sove længere, men det gør det ikke nødvendigvis at sove bedre.

Lys fra elektronik kan være meget forstyrrende for søvnen. Tænk for eksempel på hvor hurtigt man føler sig vågen, efter at have kigget ind i lyset fra skærmen på mobiltelefonen. Eller hvor svært det kan være at falde i søvn efter at have læst på computeren hele aftenen. Et let tiltag er at installere programmet f.lux på din computer. Det ændrer skærmens farvespektrum, så det passer til tiden på dagen; blå nuancer om dagen, og røde nuancer om aftenen. På den måde bliver kvaliteten af din søvn ikke kompromitteret i samme grad – det er naturligvis ikke lige så optimalt som helt at undvære skærmkigning om aftenen, men det er stadig bedre end ingenting. Prøv det, og se om du ikke har lettere ved at falde i søvn.

For god ordens skyld skal det lige nævnes, at der ikke er noget product placement i dette indlæg. Det er blot et godt råd, om en god app.

Ingen kommentarer

  1. […] dagsrytmen, og altså ikke bliver så skadende for din søvn. Jeg har tidligere beskrevet dette i indlæget om F. Lux, Twilight er så bare en app til telefonen, til os der ikke kan holde os fra den i timerne inden […]

Efterlad en kommentar