3 apps, der kan forbedre din træning

Af Nikolaj Bach Nielsen

Mobilen kan bruges til andet end at tjekke Facebook mellem dine sæt. Den kan rent faktisk bruges produktivt! Her kommer 3 apps, som jeg selv benytter i min træning, og som måske også kan hjælpe dig.

twilight1. Twilight
Nej, dette punkt har intet med fimsede, glitrende emo-vampyrer at gøre. Twilight er nemlig også en app, der kan ændre farverne i lyset på din telefonskærm, så det passer til dagsrytmen, og altså ikke bliver så skadende for din søvn. Jeg har tidligere beskrevet dette i indlæget om F. Lux, Twilight er så bare en app til telefonen, til os der ikke kan holde os fra den i timerne inden sengetid.

metronome2. Mobile Metronome 
Mange programmer foreskriver et fastlagt løftetempo – fx at løfte med en “langsom” eccentrisk fase (sænkefase) på 3 sekunder. Det kan være besværligt både at skulle tælle reps og sekunder oppe i hovedet, mens man samtidig skal fokusere på at presse sig selv. Og det skal aldrig gå ud over ens præstation, at man har fokus på at holde styr på sekunder. Dette kan løses med en metronom app. Der findes utallige af disse apps, der alle kan sættes til at give et vist antal bip i minutter – sætter man altså appen til at bippe 60 gange i minutter, bipper den for hvert sekund. Smart! Så med fare for, som mig, at blive kendt som “Krokodillen” (I ved, det bippende monstrum fra Peter Pan), så giv denne app et skud, hvis du vil anvende tempomanipulation.

anglemeter3. Angle Meter
Når man følger et program er der ofte angivet hældningsgrader i nogle øvelser. Dette kunne være skrå bænkpres med en 45 graders hældning. Eller skulderpres med 80 graders ryglæn – hvor langt de fleste på øjemål vælger en hældning, der er lavere end hvad de tror. Skal du fx lave squat med en forhøjet hæl, kan en forskel fra 10 til 20 graders skråbræt under hælen gøre en stor forskel, selvom det er svært at bedømme præcist på øjemål. Med angle meter appen kan du let måle vinkler på bænke, skråbræt, mm., ved at lægge din mobil på hældningen. Så er du sikker på at følge dit program eller din træners anvisninger præcist.

Efterlad en kommentar